Gårdagen spenderade jag mestadels på vår uteplats (hemma hos föräldrarna) i solen med mina skolböcker. Ett tag var det nästan lite svettigt. Imorse steg jag upp redan 06.30! Så tidigt har jag inte varit uppe på mycket länge. Orsaken var att jag skulle ta ett tidigt tåg tillbaka hem till Lund. Lite drygt att behöva upp så tidigt när min föreläsning inte började förrän 10.15. Nåväl, mer tid till att göra saker under dagen :) Det är bra att vara positiv.

Idag när jag satt och åt min lunch passade jag på att läsa Nöjesguiden #4 2008 Malmö och fann där en väldigt intressant artikel av Sandra Hansson. 'Reklamera mera' hette den. Här är ett utdrag:

"Jag tar härmed mitt ansvar som människa av denna jord och uppmanar er till att reklamera alla plagg som tappat färg, krympt, vridit sig, gått sönder, tappat formen, att få era söndriga jeansknappar, blixtlås eller sulor utbytta, och att sluta säga 'skitsamma, jag köpte den för 99 spänn'. Just det är vad de tjänar pengar på. Att det är så billigt att ni inte ska bry er om den usla kvaliteten, eller att märkesvaran är så fylld av status att du tror dig inte kunna leva ett värdigt liv utan den. Informationen här nedan går självklart även att tillämpa på mobiltelefoner, bilar eller prostituerade. Välj själva, men visa att ni inte är så dumma som ni verkar. Medvetenhet är makt, inte mängden kredit på ditt Visa-kort. Glöm aldrig det.

TORRA REKLAMATIONSFAKTA
  • Låt oss säga att du vill reklamera något på H&M, och har tappat bort ditt kvitto. I och med att de bara säljer sina varor i sina egna butiker är det uppenbart att du köpt plagget där. Antingen ska de kostnadsfritt laga ditt plagg, vilket de har rätt att göra två gånger innan du slutligen kan kräva pengarna tillbaka, eller ge dig en ny likvärdig vara.
  • Angående borttappat kvitto kan det vara problematiskt om du vill reklamera exempelvis ett par Acne-jeans, då de inte bara säljs i Acnes egna butiker. Det är konsumentens skyldighet att bevisa var en vara är köpt, men om säljaren minns att du köpt dem där kan de inte skylla på att du inte har ett kvitto. Att vara stammis är alltid en fördel.
  • Spara dina kvitton i tre år, det är så lång tid du har på dig att reklamera en felaktig vara.
  • Vad gällande internet- och postorderköp har du två veckors returrätt från den dag du fick paketet. Andra regler kan dock gälla för köp från utlandet.
  • Om du köpt en Hermés-sjal och dagen efter finner samma vara för ett mindre pris i en annan butik kan du, såvida butiken tillämpar öppet köp, lämna tillbaka den i ursprungligt skick tillsammans med kvitto. Men alla butiker har inte öppet köp, och du kan därmed bli nekad. Priskrig gäller bara på Elgiganten och mobil-abonnemang, och nu är det ju mode vi snackar om."

Den fick iaf mig att tänka efter lite.

Nu ska jag ut på en promenad med Em och sätta upp lite affischer för nationen vi bor på. Hoppas ni har en underbar onsdag! /Louise
>> Emmelie

Ang. legginsen från gina så är det en speciel modell som har hål för hälen och som går över halva foten. Sitter kanonbra!

2008-04-08, 14:50:40 - URL: http://puffsmode.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: