Har suttit och redigerat lite foton från Kretaresan, men nu är det dags för en paus - min mage kurrar satan! Här är de jag redigerat hittills, och såklart med tjusiga bildtexter:


Klockan 9 på måndagmorgonen blev vi upplockade av reseledaren Rasmus av en buss som skulle ta oss till Kissamos. Därefter tog en båt oss ut till lagunen Balos. Vi simmade de 200 m från båten in till land med vågor som gjorde motstånd. Det var helt fantastiskt där, turkost vatten och klarblå himmel! Thailand kan slänga sig i väggen! (;


Efter att ha fått spendera någon timme i lagunen tog båten oss till ön Gramvousa. För att komma upp till det gamla fortet med häpnadsväckande utsikt var vi tvugna att ta oss uppför en gigantisk trappa (vissa trappsteg var nog en halvmeter höga och där var en massa lössten) till 137 meters höjd. Detta var mitt på dagen då solen gassade som mest. Jag kände mig stekt!


På tisdagen hyrde vi bil (trots att vi var för unga, heh) och bestämde oss för att köra över bergen till den södra delen av Kreta. Denna färd visade sig verkligen vara ett minne för livet. Galet farligt, galet roligt, och galet fantastisk utsikt!


Ungefär såhär såg vägrenen ut - inga räcken här inte. Om det skulle vara så illa att vi missat vägen i någon utav alla u-svängarna upp eller ner för bergen så hade det resulterat i ett brant stup.


Vi stannade vid vandringsstället som skulle ta oss till Samariaravinen (det ska vara Europas längsta ravin). Men att vandra 16,7 km mitt på dagen var kanske inte så smart, efter en bit gav vi upp. Smart att vandringen var utför, så när vi vände om var det en massa vandring uppåt! Lite sleten efter det, ja :) Därefter körde vi till den lilla byn Sougia. Två hotell, en restaurang och en liten livsmedelsbutik var det vi fann där. Och havet så klart! Skillnaden på stranden här var stor till den vi vant oss vid på norra delen av Kreta. Här var det småsten (2-5 cm i diameter) och även bottnen i havet var stenigt. Jag fastnade i havet en stund för det var så vackert med berg på båda sidor om sig! Rekommenderar er verkligen att bege er hit om ni har vägarna förbi ;)


På vägen tillbaka till vår del av Kreta räknade vi åtskilliga getter, en massa katter, 4 hundar och 2 grisar.


To be continued...
>> eli

Sv. Ja, det är svårt!

2009-07-26, 12:51:03 - URL: http://ellir.blogg.se/
>> maegy

Sv: Superfint! :> (vet inte om min förra kommentar kom fram eller ej..)

2009-07-26, 14:38:35 - URL: http://malinmargaretha.blogg.se/
>> Emma

sv: nja inte så faktiskt. brukar inte bli bra men detta blev hyfsat faktiskt. andvände mig utav Lassopolygon tror jag det heter. och sen var kanterna ganska raka så det var inte så svårt. :D:D

2009-07-26, 15:02:07 - URL: http://emmaa95.blogg.se/
>> Sofia

JÄTTEFINA BILDER! :D



Du Besök min blogg, det skulle varit jättsnällt! Dessutom skulle den må bra av en kommentar och du skulle göra mig superglad! :D

2009-07-26, 16:57:21 - URL: http://soffeloffan.blogg.se/
>> Alexandra

åh jätte härliga bilder! :)

2009-08-05, 14:11:29 - URL: http://alexxandrah.blogg.se/
>> Monica

Älskar kreta! :) fina bilder.. var i Kreta bodde ni?

2009-08-10, 12:59:25 - URL: http://mooniica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: