Nu är äntligen min macbook BÄRBAR igen! Råder er alla att avstå från att köpa Apple's produkter. Apple är ett uselt företag som struntar i Sveriges lagar och har jättedålig kundservice, de bara skickar runt en och pratar bort problemet utan att lösa det. De är inte konsekventa och vill få allt de gör att låta som goodwill, trots att de är skyldiga till det. Så jag varnar er för dem!

En liten del av mitt ärende med dem handlar om min dators batteri. Det håller nästa lika länge som när det var nytt och i datorns egna program står det skick: bra. Antalet laddningscykler är lågt och laddningskapaciteten ligger på 85% av den ursprungliga. Sedan blev mitt batteri så svullet att jag inte kunde ha det i datorn längre för då började muspekare hoppa rundor, och markerade saker. Dessutom kunde detta tryck gå emot datorn andra komponenter och döda hela datorn. Så jag tog ut batteriet och problemen försvann - bortsett från att min bärbara dator nu inte längre var bärbar. Jag orkar inte tjaffsa med Apple mer för de går inte riktigt att få tag i. Jag har bildbevis, men ingenstans att skicka det. Apples kundtjänst (går bara att nå via telefon) hänvisar mig till verkstad och verkstaden vill i sin tur ha 600 spänn för att avgöra om jag ska få ett nytt batteri eller inte. Skulle det bli godkänt så hade jag alltså ändå varit tvungen att betala 600 kr för det. Om inte, 600 kr + kostnaden för ett nytt batteri som ligger på 1400 kr.

Nu har jag alltså köpt ett nytt batteri för jag behöver datorn i skolarbetet och kan därmed inte vara rädd över att strömsladden ska åka ut eller att inte kunna flytta datorn utan att behöva stänga av allt och starta upp igen. Jag är rädd att mitt nya batteri också ska svälla. Jag kommer vara lika hjälplös den gången som jag varit nu.

I forum har jag läst om folk i USA som både med och utan garanti, samt med och utan den så kallade AppleCare (täcker enbart tillverkningsfel på batterier, d.v.s. precis samma sak som reklamationsrätten) har fått sina svullna batterier utbytta utan kostnad utan att de ens ställt några frågor! Där är de mer rädda om sitt varumärke, eller mer rädda om sina kunder.
>> Therese Ejenstam

Hatar när det är mörkt...

2010-11-25, 15:06:37 - URL: http://browntess.blogg.se/
>> susan

sv; jaha, okej :)

2010-11-25, 16:09:42 - URL: http://bysusan.blogg.se/
>> Karina T

Vad dåligt! Vad har du för Macbook? Jag har Macbook Pro och där kan man inte ens se batteriet.. Så skulle det hända mig skulle jag behöva byta ut hela datorn... :S

2010-12-02, 22:02:05 - URL: http://kto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: